Zalety gotowania na parze

Zalety gotowania na parze
Zalety gotowania na parze

Gotowanie na parze ma wielu zwolenników. Nic w tym zresztą dziwnego - jest nie tylko wygodne, ale także smaczne. A przy okazji pozwala na zachowanie witamin i minerałów, które znikają podczas smażenia czy pieczenia. Jakie są zatem najważniejsze zalety gotowania na parze?

Przede wszystkim lekko

Gotowanie na parze polecane jest wszystkim osobom na diecie, które pragną ograniczyć ilość niezdrowych tłuszczów. Tego typu posiłki są nie tylko mniej kaloryczne, ale także wolne od szkodliwych substancji powstających w trakcie smażenia. Co więcej, składniki nie nasiąkają tłuszczem, który niestety podczas smażenia wnika w nie jak woda w gąbkę - zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z panierowanym mięsem. Nic zatem dziwnego, że dania te preferowane są przez osoby na rygorystycznych dietach związanych z problemami żołądkowymi - zaleca się jedzenie warzyw czy mięsa gotowanych na parze na przykład po zatruciu pokarmowym.

Mnóstwo witamin

Witaminy i składniki mineralne znajdujące się w warzywach niestety uciekają z nich podczas gotowania. Oczywiście przygotowując dania na parze także korzystamy z wysokiej temperatury. Składniki nie mają jednak bezpośredniego kontaktu z wodą, która odpowiada za wypłukiwanie nawet 70% witamin (w przypadku witaminy C). Dodatkowo para wodna umożliwia szybsze przygotowanie warzyw, niż w trakcie gotowania, dlatego są one krócej narażone na obróbkę termiczną.

Naturalnie, estetycznie i szybko

Warzywa, ale także ryby i mięso przygotowane w parowarze wyglądają znacznie lepiej od tych, które zostały usmażone czy upieczone. I tak, estetyka podania naprawdę ma znaczenie - aż chce się jeść. Na tym zalety pary się nie kończą. Pożywienie zachowuje bowiem swój naturalny smak, dzięki czemu korzystanie z przypraw (a przede wszystkim soli) może zostać zredukowane. To istotne zwłaszcza dla osób cierpiących na nadciśnienie, którym zaleca się dietę niskosodową. A żeby dopełnić cały ten obraz, warto podkreślić czas przygotowania dania na parze. Już w niecałe pół godziny możemy upichcić pełnowartościowy posiłek. Kawałek łososia przygotujemy w 10 minut, ryż w 15, a brokuł w 6. Wszystko w tym samym czasie, korzystając z parowaru o kilku przegrodach. Wygodnie, szybko i naprawdę zdrowo.