Skąd pozyskiwać zdrowe tłuszcze w diecie?

Skąd pozyskiwać zdrowe tłuszcze w diecie?
Skąd pozyskiwać zdrowe tłuszcze w diecie?

Zbilansowana dieta człowieka powinna opierać się na węglowodanach, białku i tłuszczach. Te ostatnie są często demonizowane, jednak niesłusznie, gdyż to istotny element diety. Są mniej zdrowe źródła tłuszczu, ale także bardzo zdrowe, jak olej z ogórecznika. Warto wiedzieć, z których źródeł korzystać.

Po co tłuszcz w diecie?

Dieta zbilansowana powinna zawierać w głównej mierze węglowodany, których jednak nie powinno być więcej niż około połowa dziennej podaży energetycznej. Pozostałe kalorie powinny pochodzić z białka i tłuszczy, najlepiej w jak najzdrowszych formach. Jest to dość duża ilość tłuszczu, którą warto zawrzeć w jadłospisie, uzupełniając je z produktów, które działają prozdrowotnie na organizm. Samo uwzględnienie tłuszczów w diecie jest kluczowe dla zdrowia, gdyż to właśnie dzięki niemu organizm może produkować hormony, tak ważne da regeneracji organizmu. Obniżona zawartość tłuszczu w diecie może bardzo negatywnie wpływać na poziom testosteronu u mężczyzn, a u kobiet także prowadzić do zaburzeń hormonalnych. Ponadto tłuszcz jest świetnym źródłem energii, który pozwala na o wiele bardziej wydajne gospodarowanie energią, niż pozyskiwanie jej z węglowodanów. Nie bez powodu, tak popularne są diety tłuszczowe lub nisko-węglowodanowe bazujące na tłuszczach. Są on przepisywane przez lekarzy w celach terapeutycznych, ale także w celach profilaktyki zdrowotnej. Taka dieta pozwala, chociażby pozbyć się stanów zapalnych z organizmu. Istotne są jednak proporcje poszczególnych kwasów tłuszczowych, które się spożywa.

Ile tłuszczu w diecie można zawrzeć?

Ilość produktów typowo tłuszczowych powinna zależeć od tego, jaki bilans energetyczny chce się osiągnąć. Najlepiej liczyć podaż tłuszczów w procentowym ujęciu do całej puli energetycznej, której trzeba dostarczyć. Może to być nawet do kilkudziesięciu procent. Oznacza to, że spożycie 100 g oleju dziennie nie musi być przesadą. Oczywiście tłuszcz należy czerpać ze zróżnicowanych źródeł. Mogą to być takie produkty jak:

  • oleje i oliwy,
  • tłuste mięsa,
  • tłuste ryby,
  • produkty mleczne.

Jak widać, możliwości jest wiele. Są jednak bardziej i mniej zdrowe produkty. Jednym z dobrych olejów, które warto zawrzeć w diecie, jest olej z ogórecznika, charakteryzujący się wieloma walorami prozdrowotnymi.

Olej z ogórecznika – dlaczego warto?

Dzięki odpowiedniemu składowi oleju z ogórecznika można go uznać za bardzo zdrowy produkt. Posiada on dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, takich jak kwas linolowy i GLA. Ponadto zawiera wiele witamin, soli mineralnych, garbników i flawanoidów. Wpływa to pozytywnie na układ krążenia, a także wykazuje działanie przeciwzapalne. Dobrze spisze się także, jako element diety osób, które mają kłopoty trawienne. Dzieje się to za sprawą kojącego działania na błony śluzowe. Przy okazji może to wzmocnić odporność organizmu. Osoby ceniące sobie produkty wspomagające oczyszczanie organizmu, także powinny się zainteresować tym olejem, gdyż w tej kwestii wykazuje się wysokimi walorami.