Łosoś – zdrowy czy może jednak nie do końca?

Łosoś – zdrowy czy może jednak nie do końca?
Łosoś – zdrowy czy może jednak nie do końca?

Łosoś jest rybą najczęściej wybieraną przez Polaków. Jego cena jest przystępna dla większości kieszeni, a dodatkowo łatwo jest go przygotować. Dostępność w każdym supermarkecie sprawia, że gości on na stołach bardzo często. Czy jest on tak zdrowy jak nam się wydaje?

Łosoś jako źródło białka oraz kwasów tłuszczowych

Łosoś jest bardzo cenny dla człowieka, w związku ze znaczną ilością białka, które znajduje się w każdym kawałku ryby. W jej skład wchodzą także egzogenne aminokwasy, wśród których można wymienić leucynę, izoleucyną walinę oraz lizynę. Człowiek ich nie produkuje, ale są mu one bardzo potrzebne do właściwego funkcjonowania. Łosoś jest także bogactwem kwasów tłuszczowych, co oczywiście przekłada się na jego wysoką kaloryczność. Zawiera on kwasy omega-3, które dobrze wpływają na ciśnienie krwi, wykazują właściwości przeciwzakrzepowe, pomniejszają stężenie poziomu cholesterolu w organizmie, są w stanie zatrzymać chorobę wieńcową oraz niedokrwienną serca, zapobiegają nowotworom.

Łosoś – witaminy oraz składniki mineralne

Łosoś zawiera przede wszystkim znaczne ilości witaminy D, witaminy B6 oraz witaminy B12. Warto także wspomnieć o selenie, który jest niezbędny do właściwego funkcjonowania organizmu osoby dorosłej. Wpływa on na lepszą odporność oraz ochrania krwinki czerwone przed szkodliwym działaniem rolnych rodników. Łosoś zawiera także jakże potrzebny fosfor i magnez.

Łosoś – czego się wystrzegać?

Jako, że większość łososi dostępnych w sklepach jest hodowlana ich sposób odżywiania pozostawia wiele do życzenia. Pasze, które podawane są tym rybom zostają wzbogacane w barwnik, który sprawia, że łosoś ma piękny, różowo-pomarańczowy kolor. Gdy porównać ryby z naturalnego połowu oraz te hodowlane – różnią się one odcieniem i od razu można wskazać, która z nich dorastała bez jakichkolwiek sztucznych barwników oraz innych substancji. Łosoś hodowlany dostaje różnorodne dodatki sprzyjające szybszemu wzrostowi, pestycydy i inne, których teoretycznie nie powinna spożywać żadna ryba. W związku z tym łosoś powinien jak najbardziej występować w diecie każdego z nas (przede wszystkim kobiety w ciąży), jednakże konieczne jest kupowanie naturalnych ryb, nie tych, które pochodzą z hodowli. W przypadku wybierania ryb hodowlanych należy je spożywać w większych odstępach czasu, a nie raz bądź dwa razy w ciągu tygodnia.